Gåstavar

Tycker du om att promenera för att få motion? Snabba promenader är en bra motionsform. Det är dessutom en motionsform som är billig och enkel. För att få en mer effektiv träning och för att få ut mer av dina promenader kan du börja använda gåstavar. De hjälper dig att förbränna betydligt fler kalorier. Du tränar också andra muskelgrupper. Vidare ger det bättre konditionsträning.

Bra effekt både på väg och stig

Gåstavar går alldeles utmärkt att använda på de flesta underlag. Det betyder att du kan promenera snabbt på asfalt med stavarna. Du kan även använda dem ute i skog och mark. Där kan de dessutom hjälpa dig att hålla balansen. Du får naturligtvis anpassa träningen en del beroende på underlaget. Stavarna kan dock utan problem göra dig sällskap på båda platserna.

Mängder av modeller att välja mellan

När du först börjar leta efter gåstavar kanske du tror att valet kommer gå snabbt. Den bilden kan du dock få komma att ändra. Det finns otroligt många modeller att välja mellan. Vissa varianter är enklare och ganska billiga. Andra kostar mer men erbjuder också mer nytta. Det finns till exempel gåstavar med fjädring, något som kan vara mycket positivt. Vissa stavar har också inbyggt motstånd. Just motståndet kan vara värt att testa för den med erfarenhet av stavgång. När stavarna används på rätt sätt med inbyggt motstånd blir träningen effektivare.

Att välja stavar av rätt längd är viktigt. Om du har stavar som är för långa eller korta kan det leda till felbelastning. Du får heller inte ut optimalt resultat av din träning. Här är det viktigt att du läser riktlinjerna innan du beställer. Kanske behöver du till och med gå och få hjälp att mäta ut ett par passande stavar. Även om du sedan vill beställa gåstavar från en webbutik kan det vara bra att först testa i en fysisk butik. Du får då information om vilken längd du bör satsa på. Den informationen hjälper dig när du ska göra din beställning på webben. Det finns också en rad stavar med justerbar längd. Med dessa blir det inte lika viktigt att det exakta måttet blir korrekt. Du kan justera dem om det skulle behövas.

Att välja stav

Vad ska du då tänka på vid valet av gåstav? Det finns förstås en hel del saker att fundera över. För det första behöver du fundera över din budget. Hur mycket pengar är du beredd att betala? Det finns både billiga och dyra stavar. Vissa av de billiga stavarna kan vara riktigt stabila och bra. De har dock sällan någon inbyggd fjädring eller motstånd. Det är långt ifrån alla som upplever att de behöver de funktionerna. Om du tillhör den kategori som klarar dig utan så kan du absolut satsa på några av de billigare modellerna. Se dock till att välja några av de stavar som är billiga men klarat sig bra i tester.
Något som har stor betydelse är att handtaget är bekvämt. Det bör vara greppvänligt. Eftersom du förhoppningsvis ska hålla i handtaget under många långa promenader har detta stor betydelse. De rätta stavarna ska kännas bekväma i händerna. Handtagen finns i olika material. Det innebär att du behöver känna dig för och komma fram till vilket material som du trivs bäst med.

Vissa stavar går att justera och anpassa efter underlag. Det kan naturligtvis vara en bra egenskap. Extra viktigt är detta om du ofta rör dig både i skog och på grus, gräs och asfalt. Underlagen ställer olika krav på stavarna. För att din promenad ska bli så behaglig och effektiv som möjligt är det därför bra om du kan göra vissa justeringar.

När det gäller stavens tyngd finns det olika synpunkter. Vissa vill ha en så lätt stav som möjligt. Anledningen är förstås att stavarnas tyngd inte ska påverka hastigheten. Andra vill ha motstånd och köper en stav med mellan 4 och 10 kg inbyggt motstånd. Naturligtvis ger ett sådant motstånd en annan typ av träning. Vad som passar just dig är något du behöver fundera över. Det finns heller inget som hindrar att du har två par gåstavar. Du kan då ha ett par lätta att använda för vissa promenader. Stavarna med motstånd kan du plocka fram när du vill träna muskler och kondition på annat sätt. Naturligtvis finns det en fördel med detta eftersom det ger allsidig träning.

Rätt träning med gåstavar

Det finns gott om övningar som du kan ägna dig åt med stavar. Naturligtvis kan du använda stavarna på din power walk. Du ökar förbränningen drastiskt. Du tränar också axlar och rygg på ett bra sätt. Samtidigt förbättrar du din kondition och ger lungor och hjärta bra motion.

Det är dock inte bara under promenaden stavarna kan användas. Att jogga uppför backar med stavar ger mycket effektiv träning. Det är naturligtvis jobbigt men här tränar du nästan hela kroppen samtidigt. Lägg dig på en hastighet som du klarar av. Pulsen kommer höjas och konditionen kommer förbättras snabbt. Det här ger goda hälsofördelar för hjärta och lungor. Naturligtvis stärks också muskler i överkropp och ben. Om du inte orkar jogga hela vägen kan du naturligtvis varva promenad med jogging.

Att träna utfallssteg med en stav i händerna ger bra träning. Ta ett steg framåt och se till att böja benen i 90 grader. Samtidigt ska ryggen vara rak och armarna förs uppåt medan du håller staven. Detta är en väldigt tuff och effektiv övning. Även benböj kan med fördel göras medan du håller i ena staven. Det blir enklare att ta ut rörelsen ordentligt om du håller i något. En stav är ett alldeles utmärkt föremål att hålla i.

Om du vill ha ytterligare exempel på hur du kan använda stavarna i din träning finns många tips att få online. Du kan hitta videoklipp som visar dig. Du kan också hitta färdiga träningsprogram att följa. Kom ihåg att kombinera din stavgång med annan träning. Ge alla muskelgrupper den träning de behöver. Se också till att du hela tiden varierar din motion. På så sätt blir det roligare och du kommer lyckas hålla i din nya träningsrutin.